Δευτέρα, 22 Οκτωβρίου 2012

Με δυσκολίες η μείωση των δημοσίων υπαλλήλων

Δυσχερής αποδεικνύεται η επιχείρηση εξόδου από το Δημόσιο ικανού αριθμού δημοσίων υπαλλήλων, όπως ζητεί η τρόικα. Οι πρώτοι που μπορούν να φύγουν χωρίς νομικά προβλήματα είναι
319 άτομα, εκ των οποίων οι 49 προέρχονται από τους 21 οργανισμούς που καταργούνται ή συγχωνεύονται με βάση σχετική ρύθμιση που έχει έρθει προς ψήφιση στη Βουλή και οι 270 είναι οι επίορκοι υπάλληλοι που έχουν τεθεί σε αργία με τελεσίδικες αποφάσεις του Δευτεροβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου.
Ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Αντώνης Μανιτάκης, αν και επί της αρχής τάσσεται κατά των «τυφλών απολύσεων», συμφώνησε να επιταχυνθούν τουλάχιστον οι διαδικασίες ώστε να δημιουργηθεί ως το τέλος του έτους μια ικανή «δεξαμενή» υπαλλήλων που θα τεθούν σε «εργασιακή διαθεσιμότητα». «Τα πάντα λειτουργούν πλέον στο "κόκκινο"» λένε στελέχη του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης.

Μία από τις πρώτες αποφάσεις του κ. Μανιτάκη είναι να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για τη σύσταση και συγκρότηση σε σώμα των νέων Πειθαρχικών Συμβουλίων, στα οποία θα περάσουν και όλες οι εκκρεμείς πειθαρχικές υποθέσεις, οι οποίες αγγίζουν περίπου τις 2.000. Οι επίορκοι δημόσιοι υπάλληλοι που θα κριθούν ένοχοι είναι απολύτως βέβαιο ότι θα δουν την έξοδο από το Δημόσιο, με συνοπτικές μάλιστα διαδικασίες.

Το ίδιο θα συμβεί με όσους δεν εμφανίζονται στην εργασία τους και τους ανίκανους, οι οποίοι φθάνουν τα 9.000 άτομα, αν και η διαδικασία για την απομάκρυνσή τους αναμένεται να ολοκληρωθεί μετά την αξιολόγηση του προσωπικού. Το ερώτημα όμως που τίθεται είναι ποιο όργανο θα κρίνει ποιοι υπάλληλοι εμπίπτουν σε αυτές τις κατηγορίες, αν και οι παραβάσεις του Κώδικα εκ μέρους τους είναι σχετικά εύκολο να διαπιστωθούν από την εξέταση των ατομικών φακέλων τους και τις εκθέσεις των προϊσταμένων τους.

Απόφαση πάντως της ηγεσίας του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης είναι η αξιολόγηση να πραγματοποιηθεί υπό την άμεση εποπτεία του ΑΣΕΠ, έτσι ώστε να διασφαλιστούν η διαφάνεια και η αντικειμενικότητα.

Η κυβέρνηση δεσμεύθηκε στους εκπροσώπους της τρόικας ότι η «δεξαμενή» των προς απόλυση ή διαθεσιμότητα υπαλλήλων θα συμπληρωθεί και από τους υπαλλήλους που εργάζονται σε οργανισμούς που θα κλείσουν ή θα συγχωνευθούν.

Ο υφυπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Μανούσος Βολουδάκης εντός των προσεχών ημερών αναμένεται να φέρει προς ψήφιση στη Βουλή - αν τελικά δεν προσλάβει τη μορφή προεδρικού διατάγματος - ρύθμιση με την οποία θα κλείνουν ή θα συγχωνεύονται 250 φορείς του Δημοσίου. Σε αυτούς τους φορείς υπηρετούν περίπου 20.000 υπάλληλοι, από τους οποίους όμως μόνο το 10%-15%, δηλαδή από 2.000 ως 3.000, θα τεθούν σε διαθεσιμότητα με την καταβολή του 75% των αποδοχών τους, όπως προβλέπει ο Υπαλληλικός Κώδικας, λόγω της κατάργησης και μη επανασύστασης των οργανικών θέσεων στις οποίες υπηρετούν.

Η διαδικασία αυτή δεν μπορεί να εφαρμοστεί για το προσωπικό που συγχωνεύεται, το οποίο υποχρεωτικά θα μετατεθεί σε άλλες υπηρεσίες, καθώς δεν καταργούνται οι οργανικές θέσεις τους. Σε περίπτωση βεβαίως απόλυσης αυτού του προσωπικού οι νομικές επιπλοκές θα είναι τεράστιες, εκτός βέβαια από το πολιτικό κόστος για τα κόμματα της κυβερνητικής συμμαχίας.

Ο κ. Μανιτάκης παρείχε ισχυρές διαβεβαιώσεις στην τρόικα ότι ως το τέλος του έτους, οπότε θα έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση η οποία θα οδηγήσει στη μείωση των δομών και των θέσεων ευθύνης των υπουργείων κατά 50%, θα έχει σαφή εικόνα και για το οικονομικό όφελος που θα προκύψει από τη μεταρρύθμιση του κράτους. Παράλληλα, ύστερα από αυτή τη διαδικασία ένα σημαντικό τμήμα του πλεονάζοντος προσωπικού θα τεθεί σε εργασιακή διαθεσιμότητα.

Πάντως, όπως έγραψε χθες Κυριακή το «Κέρδος», στην κακοδαιμονία του κράτους προσκρούει η ταχύτητα την οποία καλείται να επιδείξει το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης για την «απαλλαγή» του Δημοσίου από τους επίορκους υπαλλήλους, ώστε να επιτύχει διπλό στόχο: Αφενός την ικανοποίηση των δεσμεύσεων έναντι της τρόικας για απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων μέχρι το τέλος του χρόνου και αφετέρου την κίνηση της «μηχανής» για να τερματιστεί η ατιμωρησία.

Το πρόβλημα έγκειται στους ρυθμούς χελώνας που ακολουθούνται από τα υπουργεία και τους φορείς του στενού δημόσιου τομέα στην εφαρμογή του νέου πειθαρχικού Δικαίου και ειδικότερα των νέων ρυθμίσεων για τα πειθαρχικά συμβούλια, τα οποία αποτελούν «το άλφα και το ωμέγα» στην επιχείρηση εκδίωξης από το Δημόσιο των υπαλλήλων που υποπίπτουν σε βαριά πειθαρχικά παραπτώματα. Αποκτά δε πολύ σημαντικότερες διαστάσεις, καθώς οι επίορκοι υπάλληλοι είναι και οι πρώτοι που θα φύγουν από τις υπηρεσίες τους, τόσο άμεσα, βάσει της συμφωνίας με την τρόικα όσο και μεσοπρόθεσμα εντός του 2013 με την αξιολόγηση του προσωπικού, αφού το «παράπτωμα» βρίσκεται εντός των προσωπικών φακέλων που θα αξιολογηθούν.

Το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης έχει παρέμβει ήδη τρεις φορές με σχετικές εγκυκλίους προς όλα τα υπουργεία και τις υπηρεσίες και πρόκειται να παρέμβει τις επόμενες ημέρες μία ακόμη φορά, ζητώντας με αυστηρό τόνο να ολοκληρωθεί η σύσταση των πρωτοβάθμιων πειθαρχικών συμβουλίων σε όλο το φάσμα της διοίκησης. «Η υπηρεσία μας καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την επιτάχυνση των απαιτούμενων ενεργειών προκειμένου να ολοκληρωθεί η όλη διαδικασία το συντομότερο δυνατό», ανέφερε ο κ. Μανιτάκης απαντώντας σε ερώτηση στη Βουλή, ενώ διευκρίνισε πως «η πειθαρχική εξουσία εξακολουθεί, κατά τη μεταβατική περίοδο, να ασκείται σύμφωνα με το προϊσχύον καθεστώς, προκειμένου να λειτουργεί η Διοίκηση και να μην υφίσταται διοικητικό κενό».

Παράγοντες του υπουργείου επισημαίνουν παράλληλα ότι ακόμα κι αν δεν λειτουργούν τα πρωτοβάθμια πειθαρχικά συμβούλια, η επιβολή ποινών προχωράει για τους επίορκους καθώς λειτουργεί κανονικά το δευτεροβάθμιο πειθαρχικό συμβούλιο, στο οποίο και φθάνουν για τελική κρίση οι «βαριές» περιπτώσεις. Σημειώνουν μάλιστα ότι μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2012 επιβλήθηκε η ποινή της οριστικής παύσης για τριπλάσιες υποθέσεις απ' όσες εξετάστηκαν ολόκληρο το 2011. Πιο συγκεκριμένα, από 128 συνολικά υποθέσεις που έφθασαν στο Δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο με το ερώτημα της οριστικής παύσης, η ποινή αυτή επιβλήθηκε σε 53 υπαλλήλους. Το 2011, από τις 157 περιπτώσεις, η οριστική παύση επιβλήθηκε σε μόλις 17 υπαλλήλους.

ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΕνα επιπλέον πρόβλημα που επικαλούνται οι αρμόδιοι για την καθυστέρηση που υπάρχει στη συγκρότηση των πρωτοβάθμιων πειθαρχικών συμβουλίων, από τα οποία και γίνεται η αρχή για την τιμωρία των επίορκων υπαλλήλων, ανακύπτει, όπως υποστηρίζουν, από τους δικαστικούς, οι οποίοι και έχουν την πλειοψηφία στη σύνθεση. Λόγος γίνεται ακόμη και για τις κινητοποιήσεις των δικαστικών το τελευταίο διάστημα, με επιπτώσεις και στη συμμετοχή τους στα συμβούλια.

Ωστόσο, η διαδικασία της επιλογής των μελών των πειθαρχικών συμβουλίων που προέρχονται από τη διοίκηση (διευθυντές) δεν είναι δυνατό να προχωρήσει - μέσω κλήρωσης - εάν δεν ολοκληρωθεί η έκδοση των αποφάσεων για τη σύσταση όλων των πειθαρχικών συμβουλίων στα υπουργεία, στις αποκεντρωμένες διοικήσεις, στις Περιφέρειες και στα ΝΠΔΔ. Αυτή ακόμη εκκρεμεί, παρά το γεγονός ότι έχουν περάσει τέσσερις ολόκληροι μήνες από την εφαρμογή του Ν. 4057/2012.

Αποτέλεσμα είναι, την ώρα που το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης επείγεται για την «έξοδο» των επίορκων από το Δημόσιο και ενώ το ίδιο έχει θέσει το θέμα στις άμεσες προτεραιότητές του, να έχει στα χέρια του ελάχιστο αριθμό επίορκων υπαλλήλων με απόφαση για απόλυση. Συγκεκριμένα, ενώ υπάρχουν 1.000 «βαριές» υποθέσεις των οποίων εκκρεμεί η εξέταση, μόλις 270 έχουν τελεσιδικήσει για να υποστούν οι υπάλληλοι τις συνέπειες των πράξεών τους. Σημειώνεται ότι μία απόφαση δευτεροβάθμιου πειθαρχικού συμβουλίου που επιβάλλει τις ποινές της οριστικής παύσης ή του υποβιβασμού τελεσιδικεί αφού αποφανθεί το Συμβούλιο της Επικρατείας, όπου και έχουν το δικαίωμα να προσφύγουν οι υπάλληλοι.

ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΩΝ ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΙΩΝ Στα νέα πειθαρχικά συμβούλια, όταν λειτουργήσουν, για πρώτη φορά δεν θα μετέχει συνδικαλιστικός εκπρόσωπος των υπαλλήλων και αυτή είναι η χαρακτηριζόμενη ως η μεγάλη αλλαγή ώστε να πάψει η προστασία του ελεγχόμενου υπάλληλο και από τα τρία μέλη τους, τα δύο προέρχονται από τον δικαστικό χώρο. Ειδικότερα, ο πρόεδρος είναι πάρεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου ή εφέτης ή πρόεδρος Πρωτοδικών ή πρωτοδίκης των διοικητικών ή των πολιτικών δικαστηρίων ή αντεισαγγελέας Εφετών ή εισαγγελέας ή αντεισαγγελέας Πρωτοδικών, οι οποίοι υποδεικνύονται από τον πρόεδρο του οικείου δικαστηρίου ή από τον προϊστάμενο της οικείας εισαγγελίας. Ενα μέλος είναι πάρεδρος ή δικαστικός αντιπρόσωπος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, οι οποίοι υποδεικνύονται από τον πρόεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Ενα μέλος είναι μόνιμος υπάλληλος, διευθυντής υπουργείου, αποκεντρωμένης διοίκησης, Περιφέρειας ή ΝΠΔΔ. Οι διευθυντές υποδεικνύονται από τον πρόεδρο του Δευτεροβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου ύστερα από κλήρωση.Η θητεία των μελών των πρωτοβάθμιων πειθαρχικών συμβουλίων προβλέπεται διετής.


kerdos

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου